Szinkópációk

A könnyűzene és a klasszikus zene egyik markáns különbsége a ritmikában van, annak is szinkópált jellegében. Mi is a szinkópácó? A szinkópa az iskolai tananyag része, de a szinkópáció fogalma ezen jóval túlmutat, és a Hangok Világa nem ad ehhez útmutatást, talán éppen a könnyűzenei kötődés miatt. Ezt a tematikát írom körbe néhány bejegyzés erejéig. 

Én személy szerint ezeknek témáknak csak egy részét gondolom általános iskolai tanmenetbe foglalandónak, a többi inkább szolfézs téma, ebben a körben viszont kihagyhatatlan jelleggel. Hogy hány éves kortól? Ebben nem foglalok állást, ki-ki gondolja ezt át a maga tapasztalata alapján.

Mivel a magyar nyelvű szakirodalomban a szinkópációkról nem sok anyag (?) van, ezért saját tapasztalaton alapuló magyarázatokat és elnevezéseket fogok itt használni. Ezt persze nem kötelező senkinek sem átvenni, különösen, ha valaki talál ezekről jó, magyar nyelvű szakirodalmat.

 A szinkópációknál én három alaptípust különböztetek meg:

  • taktusközi ritmikák,
  • sorozatzáró szinkópációk,
  • hármas ritmikák,

 

Illetve ezek kombinációi...



Taktusközi ritmikák

Angolul off-beat. Magyar neve számomra ismeretlen, én "taktusközi"-nek neveztem el. Vannak dallamok, ahol egymás után több hang nem a negyedtaktusra esik, hanem a köztes nyolcadtaktusra, mely "elméletileg" hangsúlytalan, gyakorlatilag viszont a dallam által hangsúlyt kaphat. Ez a fajta ritmika, ha nem is túl sűrűn, de jelen van klasszikus zenékben is. Példák:

Johannes Bhrams: V. Magyar Tánc

Luigi Boccherini: Menüett

Kiragadott populáris példák: Seal: Killer (hook), Zséda: Mindhalálig Mellettem (címsor).

 

Sorozatzáró szinkópációk 

Olyan (jellemzően) nyolcadokból álló hangsorozat, ahol a záró hang nem negyedtaktusra esik, hanem köztes nyolcad taktusra. A záróhangot itt úgy kell érteni, hogy az első olyan hang, mely hosszabb. Vagy másképp fogalmazva: ahol a következő nyolcadtaktus "üres". Tulajdonképpen az éles ritmus is ilyen, ahol csupán két hangból áll a sorozat. Például a Szózat első frázisában. A klasszikus zenékben viszonylagos értelemben ritka.

Kiragadott példa: "...nyolc óra szórakozÁS" vagy "...szívemet adom elÉD". Vizuálissá téve:

 

1 . 2 . 3 . 4 . 1  : a 4/4 mérő 
*   * * * * * *    : a dallam hangjai 
              ^
     sorozatzáró szinkópáció

A sorozatzáró szinkópációk egy érdekes fajtája az, amikor csak
az erős első és harmadik taktusok maradnak üresen.


1 . 2 . 3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 4 . 1
* * * * * * * * * * * *

bevezető gyakorlat:
Vivaldi: D-dúr Mandolin concerto: a mű nyitótétele négy hangos motívumokból áll, melyben egy mély hangot három magasabb követ. Ez a ritmus megegyezik, a fentebb leírt szinkópáció típussal.
"Lalalázzuk" ezt a dallamot úgy, hogy a mély hangok helyett tapsolunk!

Könnyűzenei példák:

Shadows: Walk Don't Run
Beatles: Eleanor Rigby
Rick Astley: Together Forever
A.D. Studio: Nyári Eső

Ehhez hasonló típus, ahol minden második szakasz kiesik:

3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 4 . 1 
* * * * * *

példák:
Beatles: I Want To Hold Your Hand
AC/DC: Highway To Hell
Modern Talking: You're My Heart
Laura Branigan: Self Control
Rúzsa Magdi: Tejút

 

Illetve az a változat is előfordul, hogy a gyengébb 2. és 4. taktusok maradnak üresen:

. 1 . 2 . 3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 
* * *   * * *   * * *   * * *... 

példák:
Illés: Az Utcán
Black: Wonderful Life


Hármas ritmusok 

4/4 környezetben olyan ismétlődő dallam- vagy ritmus panelek (motívumok), melyek 3/8 vagy 3/4 hosszúságúak. Ezek a popzenékben gyakoriak, míg a 20. század előtti klasszikus zenékben szinte ismeretlenek (ha valaki tud jó ellenpéldát, kérem ossza itt meg!).

példa: Mind itt vagyunk (a síneken...- LGT).

példa: Neoton Família: Don Quijote, intro. A képlet 3+3+3=9, ami páratlansága ellenére passzol a 4/4 metrumhoz: leütésen kezd és leütésen végződik. Másik hasonló, de énekelhető példa a "Nékem csak Budapest kell" c. dal , pontosabban ennek a frázisnak a második fele: "hol az ember - kora reggel - szívesen kel". A Don Quijote nyolcados minta, a másik példa negyedes. Másik példa: Fonográf : Viktória ("kikapcsoló...").

 

Johann Strauss Frühlingstimme c. művében ennek a fordítottját találjuk: 3/4-es környezetben 4/8 hosszú dallam panelek. Ez a hemiolával rokon ritmika.

Vissza a hármas ritmikához: 

A legegyszerűbb és legelterjedtebb példa erre:

 

3+3+2

3+3+2 = 8 (azaz 8/8).

Egyik elnevezése a bolgár ritmus, utalva a Balkán térség népzenéjében való jelenlétére, ahol egyébként jóval több aszimmetrikus ritmikát is használtak.

Wikipédiás neve "Tresillo", és itt a Kubai rabszolga közösségére eredeztetik vissza, illetve közép-afrikai népzenékre.

A ritmusképlet a magyar népdalkincsben is felbukkan: pl. Hess Páva - (3+2+3 értelmezés is lehetséges).

Lásd még: Rákóczi Kocsmábo'

A szinkópa ritmusból is levezethető. Szinkópa-tá-tá. 

Az európai zenébe csak lassan szivárgott át.

L.M. Gottschalk: Pasquinade (1869).

S. Iradier: Paloma (1863)

G. Bizet: Carmen (L'amour est un oiseau rebelle,1874)  kubai eredetű habanera ritmus, mely 3+1+2+2

Ha a második (1/8 hosszú) hangra tennénk a hangsúlyt, akkor állna elő a 3+3+2 minta.

 

A 19 sz végén a tresillo ritmus a cake walk és ragtime zenéken keresztül a dzsesszbe is bekerült.

Jelenkorunk popzenéjében igen gyakori.

Ed Sheeran: Shape Of You

John Paul Young: Love Is In The Air

Republic: Neked Könnyű Lehet

Metallica: Orion

Egészen gyors változatban is használják, és ilyenkor a triolához hasonló a "hangzása". Például az "All About That Bass" refrénje énekelhető így is úgy is (triola vs 3+3+2). Ki lehet próbálni!

 

Egyszerűsített változata ennek a 3+5 ritmika.

James P. Johnson: Charleston (1923)

Beatles: I'll Follow The Sun

Michael Jackson: Billie Jean

Status Quo: In The Army Now

Adele: Hello

Billie Eilish: Bad Guy (kivezető rész)

Kállay Sanders András: Running


16/8 hosszú aszimmetrikus ritmus képletek

Ezekből hármat említek itt.

Az első a 3+3+3+3+2+2 = 3+3+3+3+4 = 16 (azaz 16/8) képlet.

Scott Joplin: Maple Leaf Rag (Juharlevél Rag) 1899-ből az egyik legkorábbi példa.  A nemzetközi szakirodalom évtizedeken át szinte észre sem vette ezt a mintát, és a mai napig nincs is neve. Én juharlevél mintának hívom. Nagyon hasonló képlet hallható a Lousiana Rag-ben (T. Northrup, 1897).

 A Juharlevél Rag első hangjai szolmizálva:

 

4     1   2    3    4    1     2    3    4        1  :  4/4 taktusok
sz,-_-d-m-sz-d-m-sz-t,-r-sz-t,-r-sz-t,-_-sz,- _ - d (ism.)

 

A triadikus panelekre épülő ritmusképlet így néz ki:

3+3+3+3+2+2 = 16

Ugyanebben a darabban később is feltűnik ez a ritmika. Keressük meg!

Ez a ritmusképlet a popzenében gyakran feltűnik. Pár példa:

 

Abba: The Winner Takes It All

Halott Pénz: Élnünk Kellett Volna

Beatles: Something

Bryan Adams: Summer Of '69

Los Del Rio: Macarena

Generál: Fűrészdal

Omega: Ezüsteső (kivezető rész)

Szörényi/Bródy: Véres kardot hoztam (István A Király)

 

Ezzel rokon ritmusképlet a

2+3+3+3+3+2 = 16

Itt gyakori, hogy a nyitó 2-es az egy negyed hosszú szünet.

Original Jazz Band: Tiger Rag

George Gershwin: I Got Rhythm

Rolling Stones: Satisfaction

Tina Tuner: Simply The Best

Chris Rea: Road To Hell

Boomfunk Mc's: Freestyler

Neoton Família: Eszterlánc

 

Illetve a Bo Diddley ritmus: 3+3+4+2+4 = 16

Nevét Bo Diddley gitárosról kapta, aki az ötvenes évek közepétől népszerűsítette ezt a ritmikát. A képletet korábban kubai tánczenékben (mambó) használtak már. Ebben a kontextusban a neve clave (azaz "kulcs") ritmus, melynek ez az egyik változata (son clave). 

Példák:

George Michael: Faith

Illés: Táskarádió ("nincs egy perc nyugtom...")

Hobo Blues Band: A Hetedik

Lgt: Tied A Box!

Ákos: Hazatalál

Rick Wackeman: Pedra De Gavea (Szeszélyes Évszakok főcímzenéje volt...)

Jonas Brothers: What A Man Gotta Do

 

3+3+4+3+3

Másnéven bossa-nova clave, egy jóval ritkább képlet. Pl.:

Simply Red: Something Got Me Started
Dr Alban: It's My Life
Them: One Two Brown Eyes

 

3+3+2+2

Ezt a négy számot összeadva 10-et kapunk. 5/4-ben lehet értelmezni. Példák:

Dave Brubeck: Take Five
Led Zeppelin: Four Sticks
A. L. Webber: Jesus Christus Superstar: Everything Allright
Lalo Schifrin: Mission Impossible

Ez utóbbi szerzeményt talán az M.I. betűk morze jele ihlette, ami _ _ . .

 
Hemiola

A hemiola 6/8 környezetben (3+3 + 3+3 + 3+3...) használt 2+2+2 lüktetés. Ez egyfajta triolának is tekinthető mert három részre osztja az eredetileg két részre (3/8 + 3/8) osztott ütemet. Ismert példa: 

Leonard Bernstein: West Side Story: America.

Ebben a példában a képlet egyszerű: 3+3 + 2+2+2. Az alapmetrum a 6/8.

Klasszikus példák (reneszánsz, barokk)  innen.

 


Egyéb példák:

Ennio Morricone: Chi Mai (a Profi filmzenéje)

Omega: 58-as Boogee-Woogee Klub ("igen-igen-igen az volna jó...")

Hobo Blues Band: Fut a nyúl a mezőn (verze)

Queen: Thanks God It's Christmas (címsor)

Bogi: Parfüm

Tears For Fears: Everybody Wants To Rule The World (intro)

Beatrice: Születésnapomra (gitárszóló, a hemiola-triolák kombinálva vannak 2 + 2 +...  felosztással).

 

Érdekes példák:

Az  I'm Your Baby Tonight (Whitney Houston) egy jó szemléltető példája a triola ritmikáknak. A refrén metruma 4/4.
Verze: tizenhatod triolák.
Elő-refrén: nyolcad-triolák és negyed triolák.

Nem kell leragadni az ekete-peketénél. Meg lehet említeni, hogy a rap zenékben is gyakran használják a triolákat.

Másik érdekes példa:

Dua Lipa: Prisoner

Első hallásra ez is "hármas" típusú szinkópáció, de jobban meghallgatva csak 2 és fél negyed azaz 5/8 a "periódusidő".

Mielőtt meghajolnánk a Dua Lipa előtt, jegyezzük meg, hogy nem ő szerezte a dalt.  Továbbá megjegyezzük, hogy Olivia Newton John Physical c. számából jöhetett az ihlet ehhez. És mielőtt Olivia Newton John előtt hajolnánk meg, jegyezzük meg, hogy a dal szerzője nem ő volt, és hogy a még korábbi On The Radio c. slágerben (Donna Summer, 1979) is megjelenik ugyanez a ritmika. És még ki tudja hol korábban... Corrs: Breathless > Christal: Ezer Hold.

7/8 periódus időre példa: Queen: I Was Born To Love You (középrész utáni hook).

 

Gyerekeknek mit és hogyan lehet ezekből átadni?

Adja magát a feladat, hogy szinkópált dallamok mellé tapsolják a gyerekek a mérőt. Mivel több példában ez nem is olyan könnyű, ezért a fokozatosság elvét érdemes követni. A nyújtott ritmus + mérő tapsolás létező, bevett gyakorlat. Nem sokkal ennek begyakorlása után érdemes elővenni szinkópált ritmus + mérő tapsolás gyakorlatokat.

Először hallgatott zene mellé, azután nehezítésként a gyerekek énekeljék a dallamot, és tapsolják is hozzá a mérőt.

Egy haladó nehézségű példa lehet: "de nehéz az iskolatáska". 

Ennél a feladatnál külön részfeladat rájönni arra, hogy a dallam itt szünettel indul, nem pedig ütemkezdő taktuson. (Hasonló gyakorlat/példa: Újra Itt Van)

"Kihívás" mellétapsoló gyakorlatok: Smoke OnThe Water (Deep Purple), Highway To Hell (AC/DC) riffjei.


A ritmusképletek tanításánál először lassú példákkal érdemes kezdeni, úgy, hogy a tanár előtapsolja. Ennél a lassú tempónál próbálják meg ők kitalálni például a 3+3+2 képletet, illetve a fokozatosság elvét követve az összetettebb 16/8-os képleteket is ki lehet velük találtatni. Egy-két példát be lehet mutatni, azután más példákon találják meg és ismerjék fel a gyerekek ezeket a ritmikákat.

A 3+3+2 ritmikát a gyerekek is képesek legyenek visszaadni (taps vagy ének): először lassan és mellészámolva, majd egyre gyorsabban és számolás nélkül. A 16/8 ritmikákkal ugyanezt végig lehet vinni.

A hemiola ritmusra könnyű gyakorlatokat kitalálni. Akár tapsolással (lassan), vagy a nélkül. Lehet énekelni az "igen-igen-igen-igen az volna jó" dallamot úgy, hogy a negyedeket tapsoljuk mellé. A Bernstein példát változatlan metrummal kísérni tapssal viszonylag nehéz, gyerekeket ne is fárasszuk ezzel!

Példa:
Kinks: You Really Got Me:

Hallgassuk meg az első ütemet csak, és rögtön állítsuk le!

Jegyezzük le a ritmikát! Nem túl bonyolult:

ti-ti-ti-ti-tá.

Tapsoljuk hozzá a mérőt. Ha "jól" csináltuk, akkor a gyerekek tévedésből nem fognak felütést hallani, illetve visszaadni, hanem egy nem szinkópált egyszerű ritmust.

Folytatásként hallgassuk tovább a dal elejét. Hamar kiderül a "turpisság": az első hang felütés volt. Próbáljuk meg így is mellétapsolni a metrumot. Egyetlen nyolcadnyi fáziskésés van a két változat között, de a dallamnak mégis teljesen más jelleget ad. Ennek megéreztetése a lényeg.

Csajkovszkij: Diótörő: Cukortündér tánca

A dallamot bontsuk motívumokra és nézzük ezek hosszait! A dallam egy 1 negyed hosszú szünettel indul:

1 + 2 + 3 + 2 + 2 + 2 + ...

Vegyük észre, hogy ezen a kis szakaszon nincs szinkronban a 4/4 metrummal, mely a kíséretben szilárdan jelen van. Részben ez adja e zenedarab zsenialitását. Ez a fajta aszinkronizmus is a "hármas"  típusú szinkópációk egyik korai (1892) esete. Aki korábbi hasonló példákról tud, üzenje meg!