Szinkópáció

A szinkópáció egy a 20 század zenéjét alapvetően meghatározó ritmikai jelenség. Magyar nyelvű szakirodalom hozzá gyakorlatilag nem létezik (2023 közepén). A keresőbe beírva a szinkópáció szót 7db találatot kaptam, melyből kettő tőlem származik, egy tőlem vette át, a többi négy pedig a kifejezés pedig A.I.-fordítók által kreált kamu oldalakra vezetett. Az angol nyelvű "syncopation" google találatok száma 6 és fél millió. Ezen azért érdemes elgondolkodni...

A Wikipédián jelenleg 34 nyelven van szócikk a szinkópációra. Csak a régióban körbe tekintve: van horvátul, szerbül, szlovákul, románul, belaruszul, németül, szlovénül, ukránul, lengyelül, …. A "zenei nagyhatalmunk" nyelvén nincs! Megjegyzem, hogy a nemzetközi szakirodalom se tökéletes, és nem teljesen átfogó.

Házi feladat a hazai zenei értelmiségnek ezt a lemaradást mielőbb bepótolni.

Pár magyar nyelvű kifejezés szótár (például ez) a szinkópa fogalmával mossa össze a szinkópációt.

A szinkópa ritmus fogalma viszont szinte kisiskolás tananyag Magyarországon, és a nemzetközi szakirodalom nem, vagy csak alig tárgyalja (pár tucat Google találat).

Én itt pár oldalban összefoglalom, amit a szinkópációról szerintem tudni érdemes. EZ NEM SZAKIRODALOM, csak egy "amatőr" esszé, amit azért írtam, mert más ezt nem tette meg eddig magyarul. Lehetnek benne hibák, vagy szakszerűtlen vagy elsőre annak tűnő fogalmazások. Másrészről viszont elég sokat foglalkoztam ritmikával, és elég sok zenét elemeztem hozzá. A példák túlnyomó többsége saját gyűjtésem eredménye. 

Megjegyzés: augusztus végén e bejegyzésnek az olvasószámlálója 1-et mutatott, a google pedig még mindig ugyanazt a 7db találatot adta, és a Wikipédia oldalnak még mindig nem volt magyar fordítása. Ebből így nem lesz előrelépés. Aki hallja, adja tovább...